De voordelen van elektronisch factureren

Steeds meer bedrijven maken van de mogelijkheid gebruik om facturen elektronisch op te sturen. Ben jij van plan je facturatie digitaal te laten verlopen, dan ben je verplicht de klant altijd te vragen of ze hiermee akkoord gaan. Is dit niet zo, dan zal je alsnog een factuur op papier moeten aanleveren. In de praktijk zal dit niet vaak meer voorkomen en zijn er veel voordelen verbonden aan elektronisch factureren.

 

Snel

Een elektronische factuur stuur je uit en deze komt direct bij de ontvanger aan. Dit is niet het geval als je de factuur met de post moet sturen. Je kunt je geld zo sneller ontvangen en als je vraagt om een ontvangstbevestiging weet je ook zeker dat je email is aangekomen.

Milieuvriendelijk

Door elektronisch te factureren gebruik je geen papier wat natuurlijk veel beter is voor het milieu. Je kunt dan je eigen administratie ook volledig digitaal houden zodat je geen dikke mappen met administratie en papieren meer hoeft bij te houden. Zorg er wel voor dat je ook je digitale documentatie 7 jaar bewaart, want dit is verplicht gesteld door de belastingdienst.

 

Goedkoop

Het sturen van een email is gratis, terwijl je voor een brief moet betalen. Er is het briefpapier die je met je logo laat bedrukken, de envelop, de inkt en de kosten om de factuur te printen en als je deze niet persoonlijk overhandigd de postzegel. Factureer je elektronisch, dan kun je tijd en geld besparen. Twee zaken die voor een ondernemer onmisbaar zijn.